15-tego września przypada Międzynarodowy Dzień Kropki, święto kreatywności i odkrywania talentów. Dzień tak pozytywny, jak pozytywna jest myśl, że każdy z nas posada jakiś talent (wcale nie żartuję).
Tak się złożyło, że w tym roku Dzień Kropki przypada w sobotę. Nic straconego, pomyślałam i zorganizowałam obchody na piątkowych zajęciach. Nie były one może tak huczne, jak w latach ubiegłych (o czym przeczytacie we wpisach: <Mamy talent>, <Rodzaje literackie w kropce> i <Kreatywna kropka>), cieszę się jednak, że doszły do skutku.
Kropka mocy!
Zaczęliśmy od rozmowy o tym, czym są talenty. Dzieciaki podawały przykłady dziedzin życia, w których można się takowym talentem popisać (nie wszystkie były standardowe, okazało się bowiem, że można być uzdolnionym np. w spaniu do popołudnia 😉 ).
Po takim wstępie przeszliśmy do rzeczy bardziej prozaicznych: budowaliśmy zdania, które miały mówić o talentach. Nie były to jednak #wszystkojednojakie wypowiedzenia 😉 Zależało mi na tym, by młodzi ludzie budowali wypowiedzi, składające się z czterech elementów: rzeczownika, czasownika, przymiotnika i przysłówka. Każda z tych części mowy otrzymała kropkę w odpowiednim kolorze 😉
I tu dopiero zaczęła się prawdziwa zabawa: należało uzupełnić gramatyczne sudoku. Materiał do rozwiązania łamigłówki stanowiły wyrazy zawarte w wymyślonych przez uczniów zdaniach 😉 Zgodnie z zasadami, w każdym rzędzie i kolumnie mogła się pojawić tylko raz określona część mowy. A dla sprawdzenia młodzi ludzie dorysowywali do słów kropki w określonym, przynależnym danej części mowy kolorze. Dzięki temu mogli dodatkowo upewnić się, czy alby na pewno poprawnie rozwiązali zagadkę.
Jak się okazuje, wbrew powszechnej opinii, gramatyka wcale nie musi być nudna. Co więcej, w mojej opinii, nie tylko zachęca do wygibasów logicznych, ale wyzwala również kreatywność 😉 Czy zgodzicie się ze mną?