Pociąg do czasownika (gramatyka z muzyką w tle)

czasownik-król zdania

W trzeciej klasie gimnazjum wiemy już (albo powinniśmy wiedzieć) niemal wszystko o częściach mowy. Kiedy ćwiczenia są rozwiązane, a czujemy nadal niedosyt praktyki, włączmy muzykę. Niech przemówi do nas choćby czasownikami 🙂 

Planując kolejne zajęcia z gimnazjalnymi trzecioklasistami, stanęłam przed dylematem: jak jeszcze porozmawiać o królu zdania, czyli czasowniku? <Rysnotka> już była, teoria opanowana, ale z praktyką różnie bywa. Na tradycyjne ćwiczenia nie miałam wielkiej ochoty (choć i takie czasami wykorzystujemy). Co zrobić?
I wtedy przypomniałam sobie o “sposobie muzycznym”. Odtworzenie piosenki wprowadza zwykle dobry nastrój na zajęcia (szczególnie jeśli dźwięki są przyjemne dla ucha i mówimy tu nie tylko o moim uchu, ale też uczniowskim). Idealnie byłoby, gdyby do tekstu dało się sporządzić rysunek, w który wplecione będą wymagane wyrazy. Eureka! Popracujmy z pociągiem i utworem <Wagonowa love>.
wagonowa love
Dlaczego akurat taki wybór? Poza oczywistym powodem (lubię i szanuję wykonawców za to, co sobą prezentują), okazało się, że wykorzystano zarówno w zwrotkach, jak i refrenie czasowniki o różnorodnej formie. Znalazły się wśród nich bezokoliczniki, ale też formy osobowe w różnych czasach, liczbach i osobach. I o to chodzi.
Na wydruku zawierającym słowa dorysowałam tyle wagoników, ile wyrazów należy wypisać (taka mała podpowiedź) i rozdałam uczniom. W tle pobrzmiewały wyśpiewywane frazy, długopisy grzały się w rękach, a myśli w głowach. Krótko mówiąc: praca wre. 
Jeśli macie ochotę wypróbować pracę z piosenką w tle, zerknijcie również <tu> (to szczegółowy opis innej lekcji, podczas której wykorzystałam tekst utworu muzycznego do celów edukacyjnych).
wasz belfer

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.