Papierowy talerzyk i czasownik to dobry zestaw do ćwiczeń (o czym możecie przeczytać <tu>). Okazuje się jednak, że rzeczownik nie ustępuje pola. Jak bowiem w interesujący sposób utrwalać rodzaj rzeczownika? W kółko!
Jedna z moich koleżanek jest nieobecna, zatem przypada mi część zastępstw za nią. Tak się złożyło, że miałam właśnie odbyć jedno z nich w klasie czwartej (z którą na co dzień nie mam zajęć). Urzeczona możliwościami papierowych kółek, zdecydowałam, że przygotuję zadanie utrwalające rodzaje w liczbie pojedynczej. Zobaczcie, co z tego wniknęło.
Zajęcia rozpoczynam od przypomnienia
czym jest rzeczownik i jak określamy jego formę.
czym jest rzeczownik i jak określamy jego formę.
Następnie rozdaję niewielkie kartki i
proszę, aby uczniowie zapisali na nich dowolne rzeczowniki (na
jednej kartce jedno słowo). Zapiski zbieram do pojemnika.
proszę, aby uczniowie zapisali na nich dowolne rzeczowniki (na
jednej kartce jedno słowo). Zapiski zbieram do pojemnika.
Kolejnym krokiem jest rozdanie
dzieciakom małych, papierowych talerzyków. Proszę, aby zostały one podzielone na trzy równe części. Później zapisujemy w każdej
części odpowiednio: rodzaj męski, żeński i nijaki. Równocześnie na tablicy zapisałam przy każdym rodzaju zaimek ułatwiający identyfikację.
dzieciakom małych, papierowych talerzyków. Proszę, aby zostały one podzielone na trzy równe części. Później zapisujemy w każdej
części odpowiednio: rodzaj męski, żeński i nijaki. Równocześnie na tablicy zapisałam przy każdym rodzaju zaimek ułatwiający identyfikację.
W dalszej części losujemy rzeczowniki
z pojemnika. Zadaniem uczniów jest zapisanie ich w odpowiednim
miejscu na talerzyku.
z pojemnika. Zadaniem uczniów jest zapisanie ich w odpowiednim
miejscu na talerzyku.
Po ostatnim przeczytanym wyrazie
przechodzimy do sprawdzania. Proszę, aby dzieciaki wzięły do ręki
kolorowe mazaki lub kredki. Zaznaczają nimi te wyrazy, które
omyłkowo znalazły się w niewłaściwych miejscach.
przechodzimy do sprawdzania. Proszę, aby dzieciaki wzięły do ręki
kolorowe mazaki lub kredki. Zaznaczają nimi te wyrazy, które
omyłkowo znalazły się w niewłaściwych miejscach.