W kółko rodzaje rzeczownika

rzeczowniki

Papierowy talerzyk i czasownik to dobry zestaw do ćwiczeń (o czym możecie przeczytać <tu>). Okazuje się jednak, że rzeczownik nie ustępuje pola. Jak bowiem w interesujący sposób utrwalać rodzaj rzeczownika? W kółko! 

Jedna z moich koleżanek jest nieobecna, zatem przypada mi część zastępstw za nią. Tak się złożyło, że miałam właśnie odbyć jedno z nich w klasie czwartej (z którą na co dzień nie mam zajęć). Urzeczona możliwościami papierowych kółek, zdecydowałam, że przygotuję zadanie utrwalające rodzaje w liczbie pojedynczej. Zobaczcie, co z tego wniknęło.
Zajęcia rozpoczynam od przypomnienia
czym jest rzeczownik i jak określamy jego formę.

rzeczowniki

Następnie rozdaję niewielkie kartki i
proszę, aby uczniowie zapisali na nich dowolne rzeczowniki (na
jednej kartce jedno słowo). Zapiski zbieram do pojemnika.

Kolejnym krokiem jest rozdanie
dzieciakom małych, papierowych talerzyków. Proszę, aby zostały one podzielone na trzy równe części. Później zapisujemy w każdej
części odpowiednio: rodzaj męski, żeński i nijaki. Równocześnie na tablicy zapisałam przy każdym rodzaju zaimek ułatwiający identyfikację.

W dalszej części losujemy rzeczowniki
z pojemnika. Zadaniem uczniów jest zapisanie ich w odpowiednim
miejscu na talerzyku.

rzeczowniki

Po ostatnim przeczytanym wyrazie
przechodzimy do sprawdzania. Proszę, aby dzieciaki wzięły do ręki
kolorowe mazaki lub kredki. Zaznaczają nimi te wyrazy, które
omyłkowo znalazły się w niewłaściwych miejscach.
W podsumowaniu proszę o odmianę
wybranego rzeczownika przez przypadki.

Czy lekcja się podobała? Bardzo. Czwartoklasiści oznajmili z zachwytem, że w końcu mogli się bawić na polskim. A skoro tak dobrze się bawili i pilnie uczyli, to czego jeszcze chcieć więcej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.