zdanie dobrze ułożone

zdanie pojedyncze

Zdanie pojedyncze rozwinięte to pretekst do kolejnych wariacji lekcyjnych. Co prawda moi czwartoklasiści znają na razie tylko podmiot i orzeczenie, ale nie przeszkodziło nam to w dobrej zabawie 🙂 

Od tego, w jaki sposób wprowadzimy i utrwalimy rozbiór zdania pojedynczego zależy, w jaki sposób dzieciaki będą sobie radziły z tym zagadnieniem w późniejszym czasie. Nim przejdziemy do bardziej skomplikowanych czynności, rozpracowujemy grupę podmiotu i grupę orzeczenia.

Zdanie i puzzle

Zajęcia rozpoczęliśmy dość tradycyjnie, przypomnieliśmy sobie czym w ogóle jest zdanie i kiedy mówimy, że mamy do czynienia z równoważnikiem zdania. Później było tylko lepiej. Kostki narracyjne, kredki, wycinanie… Utrwalanie przez działanie, czyli tak jak lubimy najbardziej.

W pierwszym kroku należało, rzucić kostką story cubes (każdy z czterech zespołów otrzymał inny zestaw, a dzieci po każdym rzucie sięgały po nową kostkę). Na podstawie wskazanego obrazka młodzi ludzie układali indywidualnie zdanie składające się z pięciu elementów. Czynność tę należało powtórzyć trzykrotnie (by uzyskać trzy przykłady do dalszej pracy).

zdanie pojedyncze

zdanie pojedyncze

Aby przejść do kolejnego elementu, wykonaliśmy na tablicy modelowy rozkład zdania, z wykorzystaniem puzzli. Dzieciaki wymyśliły wypowiedzenie, które rozrysowaliśmy. Najważniejsze było, by zarówno podmiot, jak i orzeczenie trafiły do największych elementów układanki. Określenia wpisywaliśmy do mniejszych puzzli. Kiedy wszystkie elementy zostały już rozmieszczone, pokolorowaliśmy każdą z grup na inny kolor.

Wytłumaczywszy obrazowo, jak należy dalej działać, poprosiłam, by czwartaki rozpoczęły samodzielną pracę. Polegała ona na przygotowaniu zestawu do układania (wycięciu puzzli), wpisaniu słów z wymyślonych zdań w odpowiednie miejsca i pokolorowaniu całości. Każde dziecko pracowało w swoim tempie, a w razie wątpliwości wspólnie szukaliśmy rozwiązania. Była to jedna z bardziej pracowitych godzin lekcyjnych (<tu> znajdziecie nasz schemat puzzli, gdybyście chcieli skorzystać z pomysłu). Takie zakończenie tygodnia 🙂

W późniejszym czasie planuję jeszcze <budowanie> zdania z klocków. Nim do tego jednak dojdzie, czeka nas jeszcze trochę innych ćwiczeń 😉 A Wy, jakie macie patenty na takie zadania?

asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.