trudna sztuka argumentacji

Przyjęło się uważać, że rozprawka jest formą, którą wprowadza się na zajęciach w klasie szóstej (przy zdolnym zespole) lub wyższej. Tymczasem, w mojej ocenie, trudna sztuka argumentacji jest jedną z najważniejszych umiejętności nabywanych w szkole. Nigdy zatem nie jest za wcześnie, by zacząć się jej uczyć.

rozprawiamy sobie

Ostatnio razem z uczniami klasy czwartej omawiamy drugą część przygód Harrego Pottera. Cieszy mnie fakt, że możemy zająć się tekstem, który jest bliski dzieciakom. Nie ukrywam również, że i ja lubię historię tego młodego czarodzieja. Choć wiem, że opinia dorosłych o tym tekście jest różna, wciąż widzę w nim ogromne pole do rozważań o charakterze życiowym, a nawet filozoficznym. Co jest w życiu ważne? Kim jest prawdziwy przyjaciel? Jakie warto postępować? To tylko przykładowe pytania, zadać możemy ich znacznie więcej.

Obok działań związanych z materią teoretycznoliteracką, pochyliliśmy się również nad umiejętnościami językowymi (retorycznymi). A wszystko w kontekście zabawy, bowiem polecenie brzmiało: wybierz swoją ulubioną postać z serii książek o Harrym i przebierz się za nią. Ale to nie koniec. Oprócz przygotowania kostiumu, należało przemyśleć również, dlaczego akurat ten bohater został przez nas wybrany. Każdy z uczniów miał wygłosić trzy zdania, które prezentowały powody, które stały za konkretnym wyborem. Co zatem robiliśmy naprawdę? Wprawki do rozprawki 🙂

cel na horyzoncie

Lubię proponować młodym ludziom zadania, które pozornie mogą być błahe, ale w istocie ich cel jest jasno określony (i zgodny z podstawą programową). Zawsze staram się działać w myśl przekonania, że narzędzia powinny być przezroczyste, powinny tylko pozwalać na osiągnięcie edukacyjnych szczytów. Nie powinny zaś być celem same w sobie. Mówiąc krótko: przebraliśmy się nie po to, by się przebrać, ale po to, by mieć pretekst do przedstawienia własnych argumentów. I to jest kluczem do sukcesu.

To tylko jeden z pomysłów na pracę z lekturą. O innych możecie przeczytać choćby <tu>. Ciekawa też jestem, jakie aktywności Wy proponujecie swoim podopiecznym. Chętnie bym o nich poczytała 🙂 Podzielicie się?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.