(super)bohaterowie greccy

Mitologia grecka. Źródło nieustannych westchnień jednych i braku zrozumienia innych. Wór, z którego można wyciągać wciąż i wciąż nowe motywy, postaci i zdarzenia. Czy wytrzyma próbę starcia z popkulturą?

Lubicie superbohaterów? Tych występujących w komiksach i wielkich produkcjach filmowych? Nieszczególnie? A może wcale ich nie znacie? To, zdaje się, wprost przeciwnie niż nasi uczniowie. Oni, w większości, doskonale radzą sobie z wymienieniem przynajmniej kilku znaczących imion 😉

superbohaterowie kontra herosi

Do konfrontacji tego, co bliskie młodzieży z literackimi korzeniami skłoniła mnie wizyta na wystawie <Świt superbohaterów>. Twórcy tej przestrzeni, na której można obejrzeć szereg rekwizytów, związanych miedzy innymi z Batmanem, Supermanem czy Wonder Women, pokusili się o opracowanie karty pracy. A w niej, jednym z punktów było polecenie, dotyczące wskazania greckich bogów, mogących być pierwowzorami współczesnych ikon popkultury.

Tak się składa, że program pierwszej klasy liceum zakłada omówienie najstarszego okresu w dziejach literatury. Zwykle koncentrowałam się na tym, by wprowadzić młodzież w świat najbardziej znanych mitów greckich (zestawiając go z wierzeniami nordyckimi lub słowiańskimi). Tym razem dołożyliśmy jeszcze mitologię współczesną 😉

projekt: lapbook

Po omówieniu wybranych fragmentów wierzeń dawnych, przeszliśmy do współczesności 🙂 Zadaniem uczniów było przygotowanie lapbooka, dzięki któremu opowiedzą, czy jest mitologia, kim jest heros i tytan (dawniej i dziś) oraz dokonają zestawienia mocy bóstw znanych z historii Grecji z dzisiejszymi superbohaterami pokroju Supermana.

Przyznam szczerze, że efekty pracy młodzieży były znakomite. Kilka zestawień było dla wszystkich oczywiste (jak choćby Aquaman i Posejdon, czy Flash i Hermes), ale pojawiły się też takie, które zaskakiwały (np. Prometeusz i Autoboty/Transformersy). I dla mnie były to niezwykle rozwijające zajęcia, ponieważ miałam okazję poznać osobistości, o których wcześniej niewiele wiedziałam (lub też zupełnie nic).

Sądzę, że zestawienie: “starożytność kontra” dziś częściej zagości na moich lekcjach 😉 Czy słusznie? To się okaże 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.