kompetencje przyszłości

Wakacje, czas przemyśleń, planów, podsumowań. Co nam się udało? Na co zwrócić uwagę w nowym roku szkolnym? Jaki kierunek rozwoju przyjąć? Może ze względu na <Mozaikę Edukacyjną>, tworzącą się sieć współpracy, jestem szczególnie wyczulona na punkcie kompetencji przyszłości? A może po prostu przyszedł czas, by zacząć o nich głośno mówić?

O tym, że szkoła w obecnym kształcie nie przygotowuje młodych ludzi do funkcjonowania w dorosłym życiu wiadomo nie od dziś. Kolejne zmiany, reformy, poprawki dążą raczej do uwstecznienia, aniżeli realnej poprawy jakości kształcenia. Cóż z tego, że młody człowiek będzie miał więcej informacji do zapamiętania? Odniesie dzięki temu życiowy sukces? Czy nie lepiej byłoby przygotować go do tego, by potrafił odpowiednie wiadomości skutecznie znaleźć,podejść krytycznie do serwowanych treści i wyłuskać z nich to, co najważniejsze? Dbać, by nie zatracił siebie w dążeniu do upragnionego celu?

umiejętności przyszłości…

Śledząc rozmaite trendy, w poszukiwaniu inspiracji, trafiłam na artykuł, wyszczególniający umiejętności niezbędne w przyszłości. Trudno nie zauważyć trafności zestawienia i polemizować z ich słusznością.

„Dziesięć kompetencji przyszłości. Najważniejsze umiejętności w 2020 roku:
Sense – making: zdolność do odkrywania ale i nadawania głębszego sensu temu, co chcemy wyrazić.
Social intelligence: inteligencja społeczna czyli zdolność do komunikowania się w prosty i bezpośredni sposób, a także wchodzenia w relacje międzyludzkie.
Novel & Adaptive thinking: myślenie adaptacyjne, biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślaniu rozwiązań i odpowiedzi wykraczających poza schemat.
– Cross-cultural competency: kompetencje kros-kulturowe czyli zdolność do operowania w zróżnicowanym środowisku kulturowym.
Computational thinking: zdolność przetwarzania dużej ilości informacji rozumowania opartego na danych (zwłaszcza wyciągania wniosków z tzw. Big Data).
New-media literacy: umiejętność korzystania z nowych mediów czyli nie tylko publikowanie postów na Facebooku w najbardziej odpowiednim czasie. Także jedna z umiejętności, zakładająca zdolność do krytycznej oceny i opracowania treści, publikowanych w nowych mediach oraz wykorzystania ich w skutecznej komunikacji.
Transdisciplinarity: interdyscyplinarność rozumiana jako umiejętność czytania i rozumienia pojęć w wielu dyscyplinach.
Design mindset: myślenie projektowe czy zdolność do prezentowania i rozwijania sposobów pracy dla osiągnięcia pożądanych wyników.
Cognitive load management: zdolność do zmaksymalizowania funkcjonowania poznawczego i przyswajania wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik.
Virtual collaboration: zdolność do współpracy wirtualnej w sposób wydajny, zaangażowany i wykazujący obecność w pracy wirtualnego zespołu”.

<źródło>

Pozostaje pytanie: co zrobimy, by nasi uczniowie potrafili odnaleźć się w takim świecie? Czy jesteśmy gotowi na zmianę w sobie?

kierunek: zmiana

Jestem przekonana, że nie tylko nasi uczniowie powinni ukierunkować się na rozwijanie powyższych umiejętności. Zacznijmy od pracy nad sobą: budowania relacji, online i offline, tworzenia sieci współpracy, wpierania się z dążeniu do zmiany. Bo czy można odpowiedzialnie i świadomie uczyć czegoś, czego się nie zna?

PS Gdyby zainteresował Was cały raport, dotyczący kompetencji przyszłości, znajdziecie go <tu>. Warto się z nim zapoznać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.