Potrzebujecie szybkiego pomysłu na ciekawe powtórzenie wiadomości? A może chcecie sprawdzić ile z ostatnich zajęć zapamiętali Wasi uczniowie? To ćwiczenie sprawdzi się idealnie ?
Przez kilka ładnych dni omawiałam z gimnazjalnymi pierwszakami kwestie związane rodzajami literackimi. Wymienialiśmy cechy charakterystyczne, omawialiśmy podobieństwa i różnice, szukaliśmy przykładowych tekstów bliskich uczniom. Przyszedł czas na podsumowanie i sprawdzenie, ile z tej wiedzy pozostało w głowach młodych ludzi.
Nie byłabym sobą, gdyby zajęcia nie zawierały choćby malusieńkiego efektu WOW ? Tym razem postanowiłam osiągnąć go wykorzystując… filtry do kawy. Na każdego ucznia przypadał jeden filtr, podzielony za pomocą zszywek na trzy części. Każda z “kieszonek” została opisana nazwą rodzaju literackiego.
Do zestawu należały również wąskie paski papieru, na których zapisano różnorodne informacje (np. narrator, pisana wierszem, fabuła i akcja, tekst główny i poboczny itd.). Zadaniem młodych ludzi było “przefiltrowanie” wiadomości w taki sposób, by każda karteczka trafiła do odpowiedniej “kieszonki”.
Zadanie było wykonywane indywidualnie. Dzieciaki najpierw próbowały wykonać je samodzielnie. Jeśli nie radziły sobie z porządkowaniem, mogły skorzystać z zeszytów. Na koniec sprawdziliśmy wspólnie poprawność przyporządkowania. Z przyjemnością zauważyłam, że większość uczniów wykonała ćwiczenie z łatwością.
A jakie są Wasze sposoby na kreatywne podsumowanie wiadomości? Chętnie się zainspiruję ?
4 komentarze “Filtrujemy wiadomości”
Rety 🙂 świetny pomysł 🙂 wykorzystam na pewno! 🙂 Dziękuję!
Bardzo mi miło. dziękuję i czekam na relację 🙂
Pomysł genialny, ale.. oh, "pisana wierszem"? Pasuje do wszystkiego… A później uczniowie mówią, że Pan Tadeusz to liryka 😉
To tylko przykład. Można go wykorzystać, by porozmawiać o tym, jakie gatunki przybierają formę wierszowaną.