Omawianie tekstów literackich z czwartoklasistami może się okazać niezłym wyzwaniem. Szczególnie, kiedy na warsztat weźmiemy utwór, w którym występują archaiczne słowa. Na wszystko znajdzie się jednak rada. Zawsze można przecież przygotować przedstawienie.
Wciąż mam wrażenie, że najważniejszym zadaniem uczniów w klasie czwartej jest zachowanie radości i entuzjazmu towarzyszących chodzeniu do szkoły. Zgodnie z tym przekonaniem proponuję udział w rozmaitych aktywnościach, dotyczących zarówno gramatyki ( jak np. <sztafeta przypadków>) jak i literatury (wystarczy wspomnieć o <lekturze w pudełku>).
Kto zjadł zająca?
Tym razem rozmawialiśmy na temat bajki “Przyjaciele”. Po wstępnym zapoznaniu się z tekstem i odczytaniu z podziałem na role, przeszliśmy do rozważań na temat zasadniczy: kto zjadł zająca? Zdania dzieci były podzielone, udało nam się jednak dojść do wspólnych wniosków ?
Przy okazji dość płynnie wpletliśmy treści związane z zagadnieniami językowymi do omawiania problemów natury egzystencjalnej. Takie połączenia lubię najbardziej ?
Zrobimy przedstawienie? Bajka!
Aby dzieci mogły pełniej zrozumieć zagadnienia, o których rozmawialiśmy, postanowiłam, że przygotujemy nagranie przedstawienia kukiełkowego, zrealizowanego przez uczniów. Młodzi ludzie sami zdecydowali, która postać czy element scenografii chcą przygotować oraz czy mają ochotę zaangażować się w dogrywanie dźwięków.
Przyznam, że efekt naszych działań jest dość zadowalający (choć może nieco nieporadny, niemniej: pierwsze koty za płoty). Najważniejsze, że dobrze się bawiliśmy ?
Nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić Was na projekcję wyjątkowej, bo pierwszej w historii Potwornie Fajnej Klasy, produkcji.