Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, trwa w najlepsze. Wiedząc o tym, że <Kodowanie na humanie> jest możliwe, zaproponowałam moim uczniom niepowtarzalną zabawę. Przygotowałam dla każdego gramatyczny sekretnik.
Czwarta klasa przystąpi wkrótce do pierwszej klasówki z języka polskiego. Pomyślałam, że dobrze by było, aby powtórzyli do niej wiadomości w sposób nieszablonowy. Nie wystarczy przecież, że potrafią “odklepać” informacje o częściach mowy. Dużo bardziej zależy mi na tym, by potrafili wiedzę wykorzystać w praktyce.
Kodowanie i gramatyka
Idąc tym tropem, obmyśliłam zestaw zadań logicznych, dzięki którym dzieciaki musiały rozruszać szare komórki. Każdy uczeń pracował we własnym tempie i rozwiązywał ćwiczenia w wybranej przez siebie kolejności. Wykonawszy obowiązkowe cztery elementy, dzieciak wchodził na ławkę i sygnalizował tym samym chęć zabrania się za zadanie mistrzowskie, kodowankę (kodowaną kolorowankę).
Gramatyczny sekretnik
Cóż znalazło się w sekretniku? Otóż, umieściłam w nim:
- wykreślankę (różnymi kolorami należało zaznaczyć odnalezione części mowy);
- sudoku (każdy otrzymał nieco inny przykład, ponieważ wybrane przeze mnie słowa były wpisane w różne miejsca; o szczegółach tego ćwiczenia przeczytacie <tu>);
- tangram (figury geometryczne należało ułożyć tak, by powstał odpowiedni kształt; na krawędziach zapisałam nazwy części mowy oraz ich przykłady, trzeba było dopasować te informacje; opracowałam trzy różne wzory do ułożenia); gdybyście chcieli przygotować taka łamigłówkę dla swoich uczniów, <tu> znajdziecie szablon do wydrukowania;
- koło fortuny (kolorowe koła podzieliłam na pięć części; do każdej z nich należało przyporządkować wyrazy zapisane na samoprzylepnych karteczkach).
Zadanie mistrza to pixel art. Kolorując kratki zgodnie z przyjętym kodem, odkrywało się ukryty obrazek. Ponieważ nie wszyscy zdążyli uporać się z ćwiczeniami obowiązkowymi, na zakończenie zajęć wszyscy uczniowie stanęli na ławkach (ponieważ wszyscy bardzo ciężko pracowali). Chętni dokończą kodowankę w domu (gdybyście mili ochotę ją wykorzystać, znajdziecie ją <tu>). Mam nadzieję, że zobaczą przygotowany wzór ?
9 komentarzy “gramatyczny sekretnik, czyli code week na języku polskim”
Asiu! Staję się twoją fanką! Masz niesamowite pomysły, które kradnę dla swoich uczniów.
Bardzo się cieszę, że znajdujesz tu pomysły dla siebie 🙂
Aśka jak zwykle ekstra! Kradnę i modyfikuję pod moich drugoklasistów ��
Daj znać, jak poszło 😀
Jak się cieszę,że Pani uczy "w końcu" młodsze dzieci 🙂 Pytanie: kiedy Pani ma czas i siły przygotować tyle materiałów ? Dziękuję i pozdrawiam.Jola.
A ja właśnie czekam na lekcje dla licealistów. Ich trudniej czymś zaskoczyć i zainteresować.
Zaopatrzyłam się w czasozmieniacz 😀 I jakoś daję radę 😉 A dla starszaków można znaleźć tu bardzo wiele pomysłów, wszak do tego roku głównie dla nich przygotowywałam zajęcia 🙂
ciekawe
szkoda ze za moich czasow nikt sobie nie zaprzatal glowy by lekcje byly nieco inne niz szablonowe
Na szczęście te czasy już minęły. Choć z tego co pamiętam i za moich czasów byli nauczyciele, którym się chciało 😀 Widać, miałam szczęście 🙂