Co (u)gramy, to zapamiętamy, czyli dyslektyczne ćwiczenia ortograficzne

ortografia z mrówką i borówką

Scenariusz zajęć utrwalających pisownię wyrazów z „u” i „ó”, przeprowadzonych z wykorzystaniem kart „Ortografia z mrówką i borówką”.

Zajęcia rozpoczynam od przypomnienia zasad ortograficznych, zgodnie z którymi zapisujemy głoskę „u” lub „ó”. Omówione reguły rozkładam, zapisane na specjalnych kartonikach, na ławce.

Razem z uczniami rozkładam przykładowe wyrazy tak, aby pasowały do przedstawionych zasad (podobnie jak podczas zabawy z Paniczem, o której pisałam <tu>).

cząstka -róż-

W kolejnym elemencie ćwiczenia uczniowie otrzymują pakiet przypadkowo wybranych kart i mają za zadanie przyporządkować słowa do reguł. Podczas układania wybieramy stronę „z luką” (każdy kartonik ma dwie strony: na jednej zapisany jest cały wyraz z wyróżnioną trudnością, druga strona zawiera lukę zamiast ćwiczonej głoski).Wspólnie sprawdzamy, czy przykłady zostały prawidłowo zaklasyfikowane (odwracając karty). 

Następnie dzieciaki otrzymują tacki z kaszą manną. Losujemy wyrazy, spośród wykorzystywanych na zajęciach. Zadaniem uczestników jest zapisanie na tackach właściwej litery. Rozmawiamy o ich wyborach, uzasadniamy pisownię. 

Po zakończeniu ćwiczenia z kaszą rozdaję każdemu z uczniów pakiet dziesięciu kart obrazujących jedną regułę. Zadaniem młodych ludzi jest ułożenie historyjki, w której wystąpią wszystkie wymagane słowa. Dzieci kolejno przedstawiają swoje opowieści. Dopiero po zakończeniu opowiadania przez ostatniego uczestnika, wszyscy otrzymują kartki ze specjalnie przygotowaną liniaturą i zapisują to, co wymyślili. Sprawdzamy poprawność zapisów pod kątem ortograficznym (w razie konieczności, poprawiamy błędy). 

Na zakończenie dzieciaki wykonują ilustracje obrazujące historyjki powstałe podczas zajęć. Kolejne spotkanie rozpoczniemy od oglądania rysunków i odtwarzania opowiadań. Ciekawe, czy będą pamiętać, jakich słów użyli?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 komentarze “Co (u)gramy, to zapamiętamy, czyli dyslektyczne ćwiczenia ortograficzne”