Gdybyście się zastanawiali, jak wyglądają zajęcia dla dyslektyków, dziś mam dla Was odpowiedź. W taki sposób pracujemy nad opanowaniem ortografii.
1.
Powitanie:
Powitanie:
„Pytaki”
Każdy
uczestnik zajęć
losuje zdanie do dokończenia;
wszystkie zdania dotyczą
pozytywów, które miały
miejsce w ostatnim czasie.
uczestnik zajęć
losuje zdanie do dokończenia;
wszystkie zdania dotyczą
pozytywów, które miały
miejsce w ostatnim czasie.
2.
Rozgrzewka:
Rozgrzewka:
„Magiczne
pudełko”
Do
zamykanego pudełka,
wypełnionego
kaszą manną,
prowadzący wkłada
mały
przedmiot; jedne z uczestników zamyka oczy i za pomocą
dłoni
bada przedmiot w pudełku,
opisuje go tak, aby pozostali uczestnicy mogli odgadnąć,
co zostało
ukryte; ten, kto odgadnie, zmienia opisującego
i tak do momentu, aż
wszyscy będą
mieli szansę
być opisującym.
zamykanego pudełka,
wypełnionego
kaszą manną,
prowadzący wkłada
mały
przedmiot; jedne z uczestników zamyka oczy i za pomocą
dłoni
bada przedmiot w pudełku,
opisuje go tak, aby pozostali uczestnicy mogli odgadnąć,
co zostało
ukryte; ten, kto odgadnie, zmienia opisującego
i tak do momentu, aż
wszyscy będą
mieli szansę
być opisującym.
3.
Zasadnicza część
zajęć:
Zasadnicza część
zajęć:
(Omawiając
ćwiczenie
wprowadzamy uczniów w tematykę
zajęć)
ćwiczenie
wprowadzamy uczniów w tematykę
zajęć)
„Domino
sylabowe”
sylabowe”
Uczestnicy
otrzymują
kafelki z sylabami. Podczas gry dokładają
swoje kostki w taki sposób, aby otrzymać
wyrazy zawierające
„ch” lub „h”. Nie jest ważne
kto wygra, ale to by stworzyć
jak najwięcej
słów.
otrzymują
kafelki z sylabami. Podczas gry dokładają
swoje kostki w taki sposób, aby otrzymać
wyrazy zawierające
„ch” lub „h”. Nie jest ważne
kto wygra, ale to by stworzyć
jak najwięcej
słów.
„Zapisz
jak najwięcej”
jak najwięcej”
Słowa
powstałe
w wyniku układania
domina zostają
zakryte, a zadaniem uczniów jest odtworzenie jak największej
liczby z nich przez minutę.
Po upływie
wyznaczonego czasu sprawdzamy poprawność
zapisów (zaznaczając
kolorem te elementy, które są
błędne).
Wspólnie zastanawiamy się
nad interpretacją
plastyczną
słów,
która umożliwiłaby
łatwiejsze
kojarzenie i zapamiętanie.
powstałe
w wyniku układania
domina zostają
zakryte, a zadaniem uczniów jest odtworzenie jak największej
liczby z nich przez minutę.
Po upływie
wyznaczonego czasu sprawdzamy poprawność
zapisów (zaznaczając
kolorem te elementy, które są
błędne).
Wspólnie zastanawiamy się
nad interpretacją
plastyczną
słów,
która umożliwiłaby
łatwiejsze
kojarzenie i zapamiętanie.
„ Słowa
palcem pisane”
palcem pisane”
Każdy
uczestnik zajęć
otrzymuje tackę,
na której znajduje się
drobna kasza. Prowadzący
losuje słowa
(wszystkie wystąpiły
na zajęciach)
i prosi o zapisanie ich palcem na tackach. Jeśli
słowo
zostało
błędnie
zapisane, potrząsamy
tacką
i poprawiamy zapis.
uczestnik zajęć
otrzymuje tackę,
na której znajduje się
drobna kasza. Prowadzący
losuje słowa
(wszystkie wystąpiły
na zajęciach)
i prosi o zapisanie ich palcem na tackach. Jeśli
słowo
zostało
błędnie
zapisane, potrząsamy
tacką
i poprawiamy zapis.
4.
Podsumowanie:
Podsumowanie:
„Dziś
na zajęciach
podobało
mi się…”
na zajęciach
podobało
mi się…”
Każdy
uczeń
kończy
zdanie wymieniając
wybrany element. Swoją
wypowiedź
może
krótko uzasadnić.
uczeń
kończy
zdanie wymieniając
wybrany element. Swoją
wypowiedź
może
krótko uzasadnić.
PS A gdyby Wam było mało, <dotknijcie ortografii> .
2 komentarze “Ortograficzne zabawy sensoryczne”
Dopiero zaczynam przygodę jako nauczyciel wczesnoszkolny, więc dziękuję za Twoje pomysły! 🙂 Są inspirujące i oryginalne. Myślę, że Twoi uczniowie się świetnie bawią i uczą podczas Twoich zajęć. Brawo!
Bardzo mi miło, dziękuję 🙂