fiki-miki są ludziki

Po ostatnim wpisie, dotyczącym promienia okręgu (znajdziecie go <tu> ), odkryłam w sobie kolejne pokłady matematycznych pomysłów. Tym razem na warsztat trafiły wielokąty (głównie trójkąty i kwadraty, hehe) i ich boki. Jak wytłumaczyć dzieciakom, co to jest bok figury?

Postanowiłam po raz kolejny odwołać się do skojarzeń i doświadczeń dzieci. Czym jest bowiem bok? Gdzie każdy człowiek ma bok? Co można robić na boku? Oglądamy nasze boki, tak prawe,jak i lewe (przy okazji powtarzamy i utrwalamy strony ciała, takich ćwiczeń nigdy dość).  


Kiedy już omówiliśmy dokładnie, gdzie rzeczony bok się znajduje, przechodzimy do działań twórczych. I znów zamiast na lekcję matematyki, zapraszamy dzieci do pracowni plastycznej. Tym razem wykonamy wspólnie fiki-miki ludziki. Będiemy potrzebować: słomek do napojów w różnych kolorach, brystolu lub tekturki, kleju, mazaków. Jak widać na zdjęciach moje ludziki całe ciało mają przestrzenne, ale myślę, że nawet lepiej byłoby gdyby tylko tułów był wypukły, aby wodzić po nim palcami, a reszta płaska (dorysowana mazakiem).


Pierwszy ludek ma brzuszek ze słomek ułożonych w kształcie kwadratu. Drugi „połknął” trójkąt. Zachęcamy dzieci, aby pokazały, gdzie ich ludziki mają boki (analogicznie do swoich boków). Prosimy, aby uczniowie dotykali geometrycznych elementów swoich stworzonych koleżków. 
 


W dalszej części pokazujemy narysowane na osobnej karcie figury. Każda figura została odwzorowana tyle razy, ile ma boków. Na każdej ilustracji zaznaczony jest inny bok. Tłumaczymym że każdy zaznaczony w figurze odcinek jest bokiem. Możemy też poprosić, aby dzieci zaznaczyły same, na czystym schemacie boki, zgodnie z naszą instrukcją (np. zaznacz boki, które się spotykają albo ten, który jest na dole figury- pełna dowolność).


Wiem, że na takie działania nie zawsze jest czas. Zdaję sobie z tego sprawę. Traktuję je raczej, jako przerywnik, albo dodatkowe zadania na zajęcia dodatkowe 🙂

A swoją drogą, podczas przygotowywania ludzików, Panicz, który bacznie śledził moje poczynania, stwierdził: „o, chłopiec i dziewczynka” (wskazując na „kwadratowego chłopca” i „trójkątną dziewczynkę”). Potęga skojarzeń jest wielka 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

3 komentarze “fiki-miki są ludziki”