Leonid Afremov – Romeo and Juliet |
Jak część z Was zapewne pamięta, zapragnęłam ukończyć dodatkowe studia. Ponieważ kocham swoja pracę, wybrałam podyplomowy kierunek, który zdawał się rokować. Nadal tak uważam, niemniej jednak czas by już naukę zakończyć, hehe.
Przygotowując się do przedostatniego zjazdu zerknęłam na harmonogram oddawania pracy zaliczeniowej i… włos na głowie mi się zjeżył. Jakimś cudem zapomniałam, że w piątek muszę oddać wstępną wersję zaliczenia. Szybciutko sięgnęłam po przygotowany wcześniej plan, dobrze, że wcześniej byłam dość przytomna i go sporządziłam, po czym zaczęłam wściekle stukać w klawisze laptopa.
ZałożeniaProjekt
kierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych. Zakłada poznanie dramatu
Szekspira oraz podjęcie próby interpretacji z wykorzystaniem narzędzi pozaliterackich
(m.in. filmu). Składa się z następujących etapów:
1. zapoznanie się
uczniów z treścią dramatu Szekspira “Romeo i Julia” ;
2. omówienie
zagadnienia konwencji filmowej z wykorzystaniem przykładowych scen z różnych adaptacji
utworu Szekspira; zadanie uczniów polega na odnalezieniu różnych adaptacji;
nauczyciel wybiera jedną scenę dramatu (np. “scenę balkonową”) i
pokazuje ją w kilku odsłonach (np. musical, film kostiumowy, itd.);3. podział uczniów
na kilkuosobowe zespoły oraz przydzielenie tym zespołom konkretnych scen do
zrealizowania (proponowany podział to: bójka służących, bal, scena balkonowa,
pojedynek Merkucia i Tybalta, śmierć kochanków); nauczyciel prosi, aby
uczniowie zrealizowali przydzieloną scenę w wybranej przez siebie konwencji w
czasie nie przekraczającym np. trzech tygodni (w tym czasie zespoły mogą przemyśleć
i nakręcić fragmenty filmu);4. podsumowanie-
zespoły prezentują nakręcony materiał(ideałem byłoby, gdyby z przedstawionych
fragmentów udał się stworzyć film-kolaż).Po
zrealizowaniu projektu z powstałych materiałów oprócz filmu-kolażu może powstać
teledysk złożony z fragmentów-migawek.Cele
projektuPoprzez realizację projektu:* zapoznajemy uczniów z treścią dramatu “Romeo i
Julia”;* wprowadzamy i utrwalamy pojęcie: konwencja filmowa (omawiamy
je na wybranych przykładach);* rozwijamy umiejętności twórcze uczniów, wpływamy na
ich kreatywność;* dajemy młodym ludziom możliwość poznania elementów
dzieła filmowego, tworzenia tych elementów (omawiamy czym jest scenariusz,
scenopis, pomagamy zapanować nad scenografią);* wprowadzamy pojęcie: adaptacja filmowa;* skłaniamy do własnej interpretacji tekstu, która będzie
podstawą powstających fragmentów filmowych;* uczymy działania w grupie, współpracy, pokazujemy na
czym polega odpowiedzialność za pracę zbiorową;* podejmujemy wraz z uczniami próbę uwspółcześnienia
tekstu (tak, żeby stał się bliższy młodym ludziom).