przypadki z gwiazdką

Projekt #tęczowaGramatyka jest dla mnie przyczynkiem do wymyślania kolejnych, nieszablonowych ćwiczeń. Wiem, że aby utrwalić pewne umiejętności, potrzeba ćwiczeń. Na tym własnie skupiliśmy się, podczas kolorowej odmiany przez przypadki.

Odmiana przez przypadki jest jedną z ważniejszych umiejętności. Prawidłowe łączenie wyrazów wpływa nie tylko na kształt wypowiedzi, ale również jego odbiór. Między innymi dlatego bardzo dużo czasu poświęcamy na ćwiczenia utrwalające deklinację.

gwiazdki, kolory i przypadki

Trzeba jednak przyznać, że gdybyśmy po prostu rozwiązywali kolejne zadania, Potwornie Fajna Klasa piąta prawdopodobnie zbuntowałaby się, twierdząc, że to szalenie nudne. Tak się jednak składa, że stronię od uzupełniania kolejnych stron w zeszycie ćwiczeń (nawet takiego nie posiadamy w tym roku), czy wypełniania tony kserówek.

Najczęściej dajemy się porwać zabawie i dzięki kodowaniu, kolorom oraz elementom ruchowym, wypracowujemy to, co jest do wypracowania. Tak właśnie było i tym razem. Zainspirowana świeżo nabytymi naklejkami (kolorowymi gwiazdkami oraz etykietami), zaproponowałam przypadki z gwiazdką.

Na wstępie umówiliśmy się, który kolor zostanie przypisany, do którego z przypadków. Dalsza część instrukcji została zapisana na tablicy i od tego momentu każdy z uczniów pracował indywidualnie. Muszę przyznać, że jak zwykle efekty były doskonałe.

Pod koniec zajęć zeszyty uczniowskie mieniły się nie tylko kolorami, ale również przykładami. Do każdego słowa dopisane zostało zdanie, by ćwiczyć nie tylko samą odmianę, ale przede wszystkim prawidłowe łączenie związków wyrazowych. Warto było pobawić się w wycinanie 🙂

Gdybyście mieli ochotę poznać inne pomysły na zabawę z przypadkami, koniecznie zajrzyjcie <tu>. A może macie jakiś inny patent i się nim podzielicie? Będzie mi bardzo miło 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.