spirala talentów z gramatyką w tle ;)

czasownikowa spirala talentów

Inspiracje spotykają nas na każdym kroku. Tym razem pomysł przyszedł do mnie za sprawą Dnia Kropki (obchodzonego 15 września święta kreatywności i talentu).

Pierwszym zagadnienie gramatycznym, z którym mierzą się moi czwartoklasiści jest czasownik. Z młodszych klas powinni znać tego jegomościa, by teraz rozszerzyć swoja wiedzę. Już przy okazji tworzenia planów wydarzeń orzekliśmy, że z punktu widzenia zdania, jest to najważniejsza część mowy. W związku z tym, uporządkujemy wiadomości, korzystając z sympatycznej ok zeszytowej wklejki.

Bezokolicznikowa spirala

Jedną z kluczowych informacji jest ta, która mówi, że podstawowa, bezosobowa forma czasownika to bezokolicznik. Z nią związane jest kolejne zadanie. Każdy z uczniów otrzyma spiralę czasownikową, na której słowa zostały zapisane bez przerw. W pierwszej kolejności należy oddzielić pionową kreską następujące po sobie wyrazy. Później należy pokolorować te z nich, które są dzieciom bliskie, bo oznaczają lubiane czynności.

W ramach aktywności plastycznej młodzi ludzie otrzymają czyste kropki, w których przedstawią wybraną z poprzedniego ćwiczenia aktywność. I tu dojdziemy do miejsca poświęconego rozmowie o talentach ?

spirala talentów

Talenty w trzech czasach

Kiedy już będziemy wiedzieli, w czym jesteśmy dobrzy i jakie są klasowe talenty, przejdziemy do rozmowy o czasach. Przy okazji podkreślimy, że rodzaje gramatyczne czasownika można określić wyłącznie w czasie przeszłym i przyszłym. Dla utrwalenia tej partii materiału czwartaki uzupełnią gramatyczne sudoku (odkryłam jakiś czas temu i trwam w zachwycie, o czym przeczytacie <tu>).

Spacer ozobota

Na zakończenie przyjdzie czas programowania. Klasa, podzielona na zespoły, zakoduje drogę dla ozobota w taki sposób, by jechał wyłącznie obok czasowników (na planszy znajdą się też inne słowa). O poprawności wykonania zadania dowiedzą się, kiedy Ozo dojedzie do końca. Tylko jedna z trzech dróg zawierać będzie kod zwycięstwa (koleżka rozejrzy się w prawo, lewo, a następnie wykona obrót i zatrzyma się). Pozostałe drogi będą zawierały informację “zawróć”.

Po tak przeprowadzonych zajęciach, mam nadzieję, że moi uczniowie będą mistrzami czasownikowymi 🙂 Z cała pewnością będziemy się dobrze bawić. Gdybyście chcieli wykorzystać przygotowane na potrzebę zajęć materiały, znajdziecie je <tu>.

asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.