roztańczone przypadki

przypadkiPrzypomnienie wiadomości o przypadkach rzeczownika może przebiegać w różny sposób. U nas wiązało się z dobrą zabawą 🙂 

Pierwszy tydzień każdego nowego roku szkolnego poświęcam na przypomnienie wiadomości zdobytych w poprzednim roku (latach). Dlatego własnie Potwornie Fajna Klasa po raz kolejny zmagała się z odmianą przez przypadki. Aby oszczędzić nieco czasu (i wskazać, że elementy gramatyczne są jak puzzle i składają się w całość), rzeczownik wystąpił w parze z przymiotnikiem.

Przypadki- zatańczmy wkoło!

Po szybkim przywołaniu najważniejszych informacji dotyczących omawianych części mowy, przeszliśmy do ćwiczeń. Jako pierwszą parę, w nawiązaniu do wcześniejszych zajęć, wybraliśmy “Magiczne drzewo”, które odmieniliśmy wspólnie na tablicy. Ponieważ klasa pracuje w bardzo nierównym tempie te osoby, które szybciej skończyły zapisywanie, otrzymały kostki opowieści i za ich pomocą wylosowały słowa do samodzielnego opracowania.

przypadki

Po takich wstępnych działaniach przeszliśmy do sali gimnastycznej. Tam rozpoczęliśmy zabawę 🙂 Uczniowie podzielili się i ci pierwszej z grup zapisali na małych, samoprzylepnych kartkach rzeczowniki,a członkowie drugiej grupy- przymiotniki. Każdy zespół utworzył krąg (tak, by jeden był wewnątrz drugiego). Kręgi obracały się w przeciwnych kierunkach w rytm wierszyka (będącego w rzeczywistości piosenką, ale śpiewania zaniechaliśmy):

Zróbmy kółka dwa,

Niech zabawa trwa.

Zabawimy się wesoło: ja i ty i on.

Chodź tu do mnie, z słowo ci dam x2,

Raz, dwa, trzy.

Na “trzy” dzieci odwracały się do siebie twarzami i tworzyły związki wyrazowe (rzeczownik+przymiotnik), których odmianę przez przypadki zapisywały w zeszytach. Kiedy wszyscy skończyli, chętna para odczytywała to, co zapisała. Następnie młodzi ludzie znów stawali w kręgach, ale wymieniali się karteczkami (przekazywali je o jedną osobę w prawo bądź lewo, zależnie od kręgu). Od nowa recytowaliśmy wyliczankę, dobieraliśmy się w pary i odmienialiśmy zwroty.

Można zadać sobie pytanie, po co całe to zamieszanie? Odpowiem krótko: po to, aby dzieci lubiły przychodzić na zajęcia. Przyjazna atmosfera= bardziej efektywna praca. A ruch wzmaga wydzielanie endorfin. Macie jeszcze jakieś wątpliwości?

asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarze “roztańczone przypadki”