historia literatury kontra story cubes

story cubesW trzeciej klasie gimnazjum przychodzi wreszcie czas, gdy przestajemy się bawić i poważnie bierzemy za pracę. Ok, żartowałam. Przygotowujemy się do egzaminu normalnie, czyli w całkiem zakręconym stylu 😀 

Wyobraźcie to sobie: piątek, za oknem słońce, temperatura iście wakacyjna, a przed Wami ostatnia godzina lekcyjna. Chęci nieco nadwątlone, przecież jesteśmy własnie u kresu pierwszego tygodnia nauki. A w planach przypomnienie najważniejszych informacji o epokach literackich…

Story cubes

Nie takie wyzwania przyszło mi podejmować. Tym razem z pomocą przyszły kostki opowieści (znane też jako story cubes 😉 ). Tak się złożyło, że zgromadziłam w pracowni kilka różnych zestawów, więc zadanie wydawało się jeszcze ciekawsze. Młodzi ludzie, podzieleni na trzy zespoły, przystąpili do działania.

Polecenie było dla wszystkich jedno: rzućcie kostkami i przyporządkujcie po jednym obrazku do każdej epoki w dziejach literatury. Zastanówcie się, dlaczego konkretna grafika pasuje do konkretnego okresu. Zapiszcie krótko swoje spostrzeżenia.

To było niezwykłe doświadczenie, móc się przysłuchać naradom grup. Argumenty, które padały na uzasadnienie trafności skojarzenia, były więcej niż na najwyższym poziomie. Co najważniejsze jednak, okazało się, że dzięki nieco nietypowej formie powtórzenia, gimnazjaliści ożywili się znacznie i odszukali w głowach całkiem sporo przydatnych informacji (bardzo jestem z nich dumna). story cubes

Przykładowe opracowanie (czytaj kostki od lewej do prawej)

  • starożytność- budowa akweduktów;

  • średniowiecze- polowania, bitwy;

  • renesans- odkrywanie nowych lądów, podróże morskie;

  • barok- strach, pesymistyczne podejście do życia;

  • oświecenie- otworzenie oczu na świat, nowe postrzeganie życia;

  • romantyzm- dawanie kwiatów (moja interpretacja: ludzie byli romantyczni w tej epoce ;0 );

  • pozytywizm- ludzie byli pracowici jak pszczółki;

  • Młoda Polska- zbliżające się wojny;

  • dwudziestolecie międzywojenne- wynalazki.

Żeby nie było tak całkiem trudno, każdy z zespołów mógł korzystać z dodatkowych źródeł wiedzy, gdyby się okazało, że jednak niewiele pamiętają. Z moich obserwacji wynika, że nie sięgali po nie zbyt często. I to dodatkowy powód do radości 😀

Dla moich trzecioklasistów planuję jeszcze wiele aktywności, które pozwolą im poczuć się pewnie przed egzaminem (mam wrażenie, że w tym roku będzie miał on wielkie znaczenie dla przyszłości młodych ludzi). Ciekawa też jestem Waszych pomysłów na przygotowania. Podzielicie się?asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarze “historia literatury kontra story cubes”