Lektury romantyczne można omawiać na wiele sposobów. Czasami tworzymy inscenizacje, innym razem sięgamy po przekład intertekstualny i przygotowujemy obrazy. Tym razem wybraliśmy się w podróż.
“Kordian” to jeden z tych tekstów dramatycznych, które nie sprawiają młodemu czytelnikowi większych problemów (pod warunkiem, że zechce się z nim poznać). Analizując ten utwór sięgałam już do różnych metod, zestawiałam go na przykład z tekstem piosenki (możecie o tym przeczytać <tu>).
Literackie biuro i romantyczna podróż
Na ostatnich lekcjach postanowiłam zaproponować jeszcze inne rozwiązanie. Zadaniem uczniów było przygotowanie wycieczki inspirowanej podróżą tytułowego bohatera dramatu Słowackiego. Oto, co mi zaproponowano ?
To tylko szkic, ale aż się prosi, by pociągnąć temat dalej i zlecić młodym ludziom sprawdzenie cen noclegów i przejazdów oraz dodanie kosztów związanych ze zwiedzaniem, by otrzymać całkowitą kwotę takiej wyprawy (to jest plan na mały projekt ? ). I tak matematyka (a może i elementy przedsiębiorczości?) i geografia wkraczają na zajęcia z języka polskiego.
Co daje nam taka praca? Pozwala zorientować się, na ile licealiści poznali tekst. Poza tym, zachęca do nieszablonowego spojrzenia na omawiany, archaiczny tekst. Mielibyście ochotę na projekt “Literackie biuro podróży”?
Komentarz do “podróż z Kordianem ;)”
Hmm…za jakiś czas będę omawiała w 5 klasie " W 80 dni dookoła świata". Aż się prosi?