Kolejne ćwiczenia, dotyczące określania formy czasownika okazały się potrzebne. I świetnie, bo przecież o to chodzi, by na lekcjach się działo ?
Gramatyka koziołki fika
Określanie formy czasownika, to umiejętność, którą uczniowie najpierw opanowują w języku angielskim, a dopiero później poznają w języku polskim (do takiej konkluzji doprowadziły mnie rozmowy z czwartoklasistami). Jakoś tak się zwykle układa, że nieśmiertelne “to be” śmigają, a w języku ojczystym mają kłopoty z opanowaniem osób, liczb i czasów. Na wszystko jednak znajdzie się rada.
Tym razem postawiłam na:
rysnotkę z osobami;
spiralę czasów;
zakodowane bezokoliczniki.
Zajęcia przebiegały dość zwyczajnie. Każdy uczeń otrzymał pakiet zadań i pracował nad nimi w swoim tempie.
W rysnotce należało dopasować pytania (zapisane na samoprzylepnych karteczkach) do osób. Dzięki temu kolejny raz uczniowie powtarzali wiadomości, wykorzystując dodatkowo element manipulacji (umieszczając zapis we właściwym miejscu).
W spirali kolorowaliśmy słowa. Czynności wyrażone były róznymi czasami, należało zaznaczyć każdy czas innym kolorem, po to, by później przenieść czasowniki w odpowiednie miejsca kolorowej tabeli (przy okazji, koniecznie musicie poznać <generator spiral>, do którego wpisujecie własne wyrazy, a on zamienia je w kształty). Chciałabym, byśmy na kolejnych zajęciach uzupełnili jeszcze nasz zapis o inne określenia czasu, niż te, które podaliśmy na ostatniej lekcji (sądzę, że taki zbiór może być pomocny przy identyfikacji konkretnego przykładu, a poza tym rozwija słownictwo).
Kodowanie na humanie
Ostatnie zadanie polegało na odszyfrowaniu ukrytych wyrazów i odmienieniu ich przez liczby i osoby w wybranych przez siebie czasie. Słowa były bezokolicznikami, a ukryłam je, korzystając ze znanego dzieciom schematu “GA-DE-RY-PO-LU-KI”.
W zanadrzu mam jeszcze kilka niespodzianek dla moich Potwornie Fajnych Uczniów. Zanim jednak wcielę je w życie, rozwiążemy jutro specjalnie przygotowany quiz w <quizizz> (mamy tablety, więc możemy się tak bawić) ? Dzieciaki będą zachwycone. Liczę, że ja nie mniej ?
PS Nasze wcześniejsze zmagania z czasownikami znajdziecie <tu>.