uczniu, sprawdź się sam

karta samooceny

Ferie, ferie i po feriach. Wypoczęci zabraliśmy się z zapałem do pracy. A teraz trzeba tę pracę podsumować. Oprócz pracy klasowej, warto sięgnąć po kartę samooceny.

Sprawdzając klasówki moich uczniów, zaczęłam się zastanawiać, jak oni postrzegają stan swojej wiedzy. Uzupełniają ćwiczenia, piszą wypracowania, ale czy wiedzą, co wiedzą? Aby zaspokoić własną ciekawość i zachęcić młodych ludzi do refleksji, wymyśliłam karty samooceny.
Sprawa przedstawia się następująco. W każdej klasie, która zobowiązana była napisać klasówkę, rozdam spis umiejętności (dopasowany do sprawdzanych treści). Zadaniem dzieciaków będzie zaznaczyć odpowiedzi zgodnie z własnymi przekonaniami.
Następnie oddam ocenione prace kontrolne i poproszę, by uczniowie sprawdzili, czy ich sądy zgadzają się z rzeczywistością (do prac dołączone będą analogiczne karty umiejętności, z tym, że wypełnione przeze mnie). Jeśli nie, będziemy się zastanawiać, z czego różnica taka wynika.
Sądzę, że dzięki takim działaniom uda nam się nie tylko określić słabe i mocne strony uczniów, ale przede zobiektywizować proces samego oceniania. Odnoszę wrażenie, że wiele osób posiada zaburzony obraz własnych możliwości i umiejętności. Warto pracować nad budowaniem tego prawdziwego, by uniknąć przyszłych rozczarowań (a przede wszystkim po to, by wiedzieć, nad czym jeszcze pracować). Zgadzacie się z tym? 
Przykładowy sprawdzian i kartę kontroli znajdziecie <tu>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

8 komentarzy “uczniu, sprawdź się sam”