walentynkowa powtórka

walentynki

14 dzień lutego to szczególna data. Zakochani obchodzą wtedy swoje święto, a uczniowie namawiają na “wolną” lekcję z tej okazji. Jak sprostać oczekiwaniom dzieciaków i nie stracić czasu? Wysłać walentynki!

Na pomysł przeprowadzenia literackich zajęć walentynkowych wpadałam przypadkiem (cóż za zaskoczenie, hehe). Serfując w sieci w poszukiwaniu inspiracji na serce origami, znalazłam instruktaż, jak złożyć ozdobną kopertę (filmik możecie obejrzeć <tu>). Kiedy wykonałam kilka takich ozdób, doszłam do wniosku, że warto by je wykorzystać nie tylko jako opakowanie dla zwyczajnych kartek, ale również jako punkt wyjścia do poprowadzenia lekcji.
Tak się składa, że z gimnazjalistami przymierzamy się do omawiania “Romea i Julii”. W dniu poświęconym Walentemu zaplanowałam tworzenie charakterystyk bohaterów. Zakładam, że klasa podzieli się na dwie grupy i każda z nich opracuje zestaw cech jednej z głównych postaci. Aby przeprowadzić podział, uczniowie otrzymają serduszkowe koperty z cytatami.  
walentynki
Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie, czyje słowa zostały zapisane na kartce (na każdej inne). Kiedy już uda się to ustalić i powstaną dwie grupy (odpowiednio do cytatów z Julii lub Romea), przejdziemy do zbierania informacji o osobowości protagonistów. Ważnym elementem tego procesu będą karteczki otrzymane na początku zajęć, ponieważ cytaty odwołują się do miłości oraz spojrzenia na ukochaną osobę (stosownie do daty i okoliczności). W efekcie powstaną portrety (nie tylko psychologiczne) pary młodych ludzi. 
Jako podsumowanie chciałabym, by każdy z uczniów, wcielając się w Romea bądź Julię, napisał list miłosny do ukochanej osoby. Konieczne będzie odniesienie się do rzeczywistości wykreowanej w dramacie Szekspira. Ciekawa jestem, jak młodzież poradzi sobie z tym zadaniem.
Innym pomysłem na walentynkowe cytaty w pięknych kopertach jest powtórzenie wiadomości w klasie maturalnej. Każdy otrzyma cytat z miłością w tle i będzie musiał wskazać bohatera, który dane słowa wypowiedział. Dodatkowo należy podać tytuł, autora i przedstawić zarys fabuły (można przy okazji wykorzystać kartę <Lekturownika>). A jakie są Wasze pomysły na szkolne spędzenie Dnia Zakochanych? Wykorzystacie jakoś tę okazję, czy raczej przejdziecie nad nią do porządku dziennego? Dajcie znać, koniecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

6 komentarzy “walentynkowa powtórka”