gałązka logicznego myślenia

 

gałązka logicznego myślenia

Wprowadzanie nowych pojęć kojarzy się często z nauką pamięciową. Czy nie lepiej byłoby jednak zrozumieć dokładnie temat zamiast nauczyć się definicji.

Jakiś czas temu prowadziłam, dzięki uprzejmości jednej z koleżanek, miałam możliwość zetknąć się z metodami opartymi o naukę krytycznego myślenia.  Materiał dotyczył co prawda matematyki, ale pomyślałam sobie, że być może niektóre elementy odnalazłyby dla siebie miejsce również na zajęciach z języka polskiego (teraz myślę, że z powodzeniem sprawdzą się na każdym przedmiocie).

Gałązka logicznego myślenia i co dalej?

O czym mowa? O TOC , czyli filozofii dającej człowiekowi narzędzia do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia właśnie. Zgodnie z nią, człowiek wyposażony w trzy podstawowe narzędzia jest w stanie w logiczny sposób rozpracować każde zagadnienie, wskazując zależności przyczynowo- skutkowe (więcej na ten temat przeczytacie na stronie <TOC dla edukacji>).

Jednym z narzędzi, pozwalającym na kształtowanie krytyczne postawy jest gałązka logicznego myślenia. To na niej własnie wzorowałam graf, dzięki któremu czwartoklasiści poznali termin: metafora. Jak to działa? Najprościej mówiąc, stworzyć definicję metafory dzięki  podanym wcześniej przykładom.

W praktyce wyglądało to tak, że podałam młodym ludziom pierwszy zwrot (“odmęt zieleni”). Pochodził on z omawianego na zajęciach wiersza J. Tuwima “Gorące mleko”. Rozmawialiśmy o tym, co może on oznaczać. W kolejnym kroku dzieci próbowały tworzyć własne przenośnie, wzorując je na przykładzie. Chętne osoby przedstawiały swoje propozycje, omawiając znaczenie wymyślonych metafor.

Do narysowanego schematu wpisaliśmy słowo klucz: METAFORA. Poniżej dopisane zostały przykłady (uczniowie wpisywali tam własne propozycje). Ostatnim krokiem była próba znalezienia elementów wspólnych dla wszystkich podanych zwrotów. To one (elementy wspólne) stanowiły podstawę definicji. I tak, dzięki krytycznemu myśleniu, po analizie przykładów, każde dziecko potrafiło własnymi słowami zdefiniować pojęcie z zakresu teorii literatury 😉

 

PS Jak się okazuje, zastosowaliśmy metodę przynależną rozwiązywaniu zadań matematycznych, nazywaną mapa rozwiązywania problemów “przykład wniosek”. Przyznam jednak szczerze, że dla mnie oba sposoby dochodzenia do sedna są bardzo bliskie 😉 Tak, czy inaczej, warto uczyć dzieci myślenia 😀 A przy okazji widzę, że potrzebuję dodatkowo zgłębić temat narzędzi myślenia krytycznego. Kto ze mną?

asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentarze “gałązka logicznego myślenia”