miasto zawodów

mapa karier

Czy czwarta klasa to dobry czas na rozmowę o ścieżce kariery zawodowej? Jak najbardziej! Szczególnie jeśli mamy do dyspozycji takie narzędzie jak <mapakarier.org>.

Planując godziny wychowawcze w mojej wyjątkowej klasie czwartej, postanowiłam wprowadzić ją w tematy związane z rozwojem zawodowym. Mogłoby się wydawać, że są oni jeszcze zbyt młodzi, a kariera zawodowa jest odległa o całe galaktyki, a jednak każdy o czymś marzy. Kiedy zapytałam dzieciaki, kim chcieliby być w przyszłości, większość wymieniła bez zastanowienia wybrana profesję.

Oto Miasto Zawodów

Idąc tym tropem, uznałam, że idealnie będzie pokazać młodym ludziom, jakie kryteria należy spełniać, aby móc wykonywać wymarzony zawód. Co prawda 17 lat nauki to dla nich niemal zupełna abstrakcja, pomyślałam jednak, że dobrze, by wiedzieli, że trzeba się trochę postarać, by w przyszłości robić to, co by się chciało (choć to się jeszcze pewnie nieskończenie wiele razy zmieni).

Rozmowę o zawodach rozpoczęliśmy od burzy mózgów. Dzieciaki wymieniały zawody, które chciałyby wykonywać w przyszłości. W dalszej części przeszliśmy do zwiedzania Miasta Zawodów. Chętni uczniowie podchodzili do tablicy i klikali w wybrane przez siebie miejsca (budynki) i wybierali z listy dostępnych  w nim profesji tę, która ich interesowała. Wspólnie śledziliśmy ścieżkę edukacji oraz wymagania stawiane jej wykonawcom.

miasto zawodów

miasto zawodów

miasto zawodów

Dzięki temu zadaniu nie tylko mieliśmy szansę wspólnie prześledzić informacje,  ale również poznać marzenia uczniów. To bardzo wartościowe doświadczenie, dowiedzieć się, kim chcieliby być moi uczniowie (zupełnie niechcący i przy okazji).

Na koniec lekcji zagraliśmy w czółko. Dzieciaki usiadły w kręgu. Każdy uczeń otrzymał samoprzylepną kartkę (umieszczał ją na czole bez poznania zawartości). Na kartkach zapisane były nazwy zawodu. Zadaniem młodych ludzi było dowiedzenie się, jaka profesje reprezentują (musieli w tym celu porozmawiać z kolegami i koleżankami z klasy, wykorzystując wiadomości zdobyte w trakcie zajęć).

Sądzę, że po naszym pierwszym spotkaniu z Mapą Karier nastąpią kolejne. Sadzę, że nigdy nie jest za wcześnie na planowanie przyszłości 😉 A gdybyście chcieli bliżej przyjrzeć się scenariuszowi, znajdziecie go <tu> 😀

asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.