tak pracuję

tak pracuję

Każdy z nas, nauczycieli, edukatorów, posiada własny, niepowtarzalny warsztat pracy. Czasami szlifujemy go przez długie lata, a czasami mamy “to coś” we krwi. Zobaczcie, jak to było u mnie 🙂 

 

Podczas ostatniej konferencji, na której byłam w zeszłym roku, spotkałam Kamila Śliwowskiego (odpowiedzialnego za działanie <otwartych zasobów>, które chętnie wszystkim polecam). Rozmowa potoczyła się w kierunku warsztatu pracy. Już wtedy, w grudniu, Kamil wspominał, że jego marzeniem jest stworzenie serii wpisów, przedstawiających kulisy pracy różnych osób. Wyobraźcie sobie, jak mile poczułam się, kiedy i mnie poprosił o napisanie kilku słów.

I typ sposobem zapraszam Was za moje biurko. Chętni, by zobaczyć jak pracuje Zakręcony Belfer?

#takPracuję

Miejsce na mapie:

Szerokość geograficzna: 51.759249 | Długość geograficzna: 19.455983 😀

Mieszkam i pracuję w Łodzi.

Miejsce w sieci:

Moim miejscem sieciowym jest blog www.zakreconybelfer.pl oraz działający przy nim fanpage na facebooku oraz kanał na You Tube.

Należę również do kilku grup dla entuzjastów edukacji i nauczycieli. Do ulubionych zaliczam: <Superbelfrów>,  <Myślografię>, <ocenianie kształtujące> oraz <nauczycieli polskiego>.

Praca/zawód/zajęcie:

Jestem nauczycielem języka polskiego. Po godzinach prowadzę blog, na którym dzielę się materiałami, opisuję własne lekcje, umieszczam rozmaite przemyślenia dotyczące edukacji.

Jedno słowo, które opisuje to jak pracujesz:

spontanicznie

Najważniejsze urządzenie:

laptop oraz smartfon

Najważniejsza aplikacja:

budzik

Jak zacząłeś/aś robić to co teraz robisz?

Właściwie zawsze chciałam zostać nauczycielem. Nie bez znaczenia dla tej decyzji pozostają z pewnością harcerskie korzenie i oczarowanie metodyką skautingu. Od początku pracy w szkole starałam się, by moim lekcjom daleko było do sztampy. Przełomowe okazało się jednak założenie bloga. Początkowo funkcjonował jako notatnik, w którym umieszczałam “ku pamięci” pomysły i relacje z zajęć. Z czasem strona zyskiwała nowych fanów, aż pewnego dnia Marta Florkiewicz- Borkowska zaprosiła mnie do “Superbelfrów”.

Od tej chwili wszystko nabrało rozpędu. Wpisy były czytane przez coraz większą rzeszę osób, a pozytywny odzew powodował, że pomysły mnożyły się (czasami dość nieoczekiwanie, w nietypowych sytuacjach) i ewoluowały. Zadziałał mechanizm: mnożenie przez dzielenie 🙂

Z czego korzystasz, kiedy uczysz (aplikacje, urządzenia, strony, metody)?

W szkole korzystam z wielu metod i form pracy. Omawiając lektury chętnie sięgam po storybird.com, toondoo.com czy biteable.com. Przygotowuję dla uczniów quizy dzięki quizizz.com, tworze krzyżówki i wykreślanki, posiłkując się stroną swiatnauczyciela.pl.

Dosyć często pojawiają się na moich zajęciach rysnotki (rysowane notatki). Chętnie sięgam po narzędzia myślenia wizualnego, by przybliżyć moim uczniom opracowywane przez nas treści.

Równie chętnie czerpię z możliwości niesionych przez kodowanie, wykorzystując najczęściej formy pracy zakładające działalność offline. Na takich lekcjach układamy klocki zgodnie z przyjętym wzorem, szyfrujemy, zamieniamy słowa na obrazy. Przy okazji trenujemy logiczne myślenie i innowacyjne rozwiązywanie problemów.

Bardzo bliskie są mi założenia oceniania kształtującego, z którego staram się jak najpełniej korzystać. I nie chodzi tu wyłącznie o sposób prowadzenia zajęć, czy ocenianie postępów ucznia, ale przede wszystkim o budowanie relacji o oparciu o wzajemny szacunek.

W pracach nad blogiem wykorzystuję canva.com do tworzenia grafiki. Podczas tworzenia filmów instruktażowych sięgam po darmowy program do edycji video ezvid.

Z pomocą czego (aplikacji, urządzeń, stron, metod) uczysz i rozwijasz siebie?

Najwięcej przestrzeni w moim rozwoju zajmują kursy online. Chętnie korzystam z możliwości dawanych np. przez platformę etwinning.pl. Staram się też uczestniczyć w ciekawych wydarzeniach organizowanych zarówno w moim regionie, jak i poza nim (choćby w corocznych “Inspir@cjach” organizowanych przez portal edunews.pl).

Sądzę również, że tworzenie tekstów do czasopism branżowych oraz wpisów na stronę nieustająco pracuję nad warsztatem językowym. Przyznać muszę, że ten aspekt pracy nad sobą przynosi mi sporo frajdy.

A w wolnych chwilach chwytam za mazaki i próbuje swoich sił w działalności artystycznej. Tworzę mniej bądź bardziej udane grafiki 🙂 Gdy dodamy do tego czytanie książek, zyskamy niemal pełen obraz tego, jak rozwijam się nie tylko jako nauczyciel, ale przede wszystkim jako człowiek.

Czym się dzielisz z innymi w sieci?

W sieci umieszczam pomysły, przemyślenia, czasem wątpliwości dotyczące pracy nauczyciela. Bardzo cenię sobie możliwość takiego choćby wirtualnego kontaktu z drugim człowiekiem (tak po prawdzie, dużo łatwiej jest mi do kogoś napisać, niż po prostu zagadnąć, ot, nieśmiały ze mnie typ).

Za co / komu jesteś najbardziej wdzięczna/y w sieci?

Trudno jest mi wskazać jedną osobę, której jestem wdzięczna. Myślę, że uzbierałaby całkiem spore grono. Na pewno należy do nich wspomniana już Marta, dzięki której znalazłam się w grupie eduwariatów, dających dodatkową siłę i motywację do działania.

Jak wygląda Twoje biurko/warsztat/pulpit komputera?

Bardzo rzadko pracuję przy biurku (którego funkcję pełni w domu stół jadalny). Najchętniej piszę siedząc wygodnie na łóżku.

Uczniowskie prace sprawdzam zwykle w szkole. Tamtejsze biurko wygląda często jak po przejściu huraganu (wszędzie rozłożone są klasówki, wypracowania, zeszyty, karty z informacja zwrotną). Przed wyjściem do domu staram się jednak uporządkować ten kramik 😉

Najlepsza rada, którą otrzymałeś/aś, która przydaje Ci się w pracy:

Pozostań sobą i rób to, co kochasz.

Dziękuję za zaproszenie do wyzwania #takpracuje, które rozpoczął Kamil Śliwowski http://otwartezasoby.pl/jak-pracuje-na-co-dzien/

PS Gdybyście mieli ochotę opowiedzieć o swoim warsztacie, w Kamila wpisie znajdziecie szablon zestawu zagadnień. Skorzystajcie z niego 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.