naklejkowe zdanie w cenie

kodowanie kolorami

Do wiadomości dotyczących części zdania warto wracać. Nie ma się co łudzić. Raz nabyta wiedza ulatuje, gdy nie ćwiczymy 😉 

Po wielu lekcjach poświęconych omawianiu tekstów literackich przyszedł czas na zabawę częściami zdania. Ponieważ już <budowaliśmy z klocków>, przyszedł czas na  nowe działania. Tym razem bawiliśmy się w kodowanie z wykorzystaniem kolorowych naklejek. A wszystko całkowicie offline, za to z dużą dozą zabawy 🙂

Czym jest zdanie pojedyncze rozwinięte?

Zaczęliśmy od przypomnienia, czym jest zdanie i jak dzielimy typy zdań (ze względu na liczbę orzeczeń). Skutecznie pomógł nam w tym prosty schemat wyboru (niestety nie zrobiłam zdjęcia tablicy, ale rysunek oddaje ideę).

podział wypowiedzeń

Zakodujmy zdanie!

Kolejnym krokiem było przyporządkowanie kolorów do konkretnych części zdania. Zadaniem uczniów było ułożenie zdań pojedynczych rozwiniętych, pod którymi budowali kolorowe schematy. Żeby nie było tak łatwo, należało wykorzystać obrazki ze Story Cubes. Młodzi ludzie pracowali w grupach, a każdy zespół otrzymał inny zestaw kości opowieści. Uczniowie indywidualnie turlali kolejnymi sześcianami i tworzyli na ich podstawie wypowiedzenia. Kiedy materiał do analizy był gotowy, zabierali się za rozbiór. Pod poszczególnymi słowami przyklejali naklejki w kolorze odpowiadającym właściwej części zdania.

kodowanie kolorami

Zadanie niby banalne, a jednak pojawiały się wątpliwości. Liczę na to, że dzięki intensywnym kolorom i zaangażowaniu wyobraźni, powtarzane wiadomości lepiej zapadną dzieciakom w pamięć 😀 A jakie są Wasze patenty na rozbiór logiczny? Dajcie znać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.