kapusta i jej przypadki

kapusta i przypadki

Przypadki rzeczownika. Pomyślicie- znowu! Owszem. Znowu, ale za to w jakim stylu ?

Ostatnio wprowadziłam w klasie czwartej deklinację rzeczownika. Dzieci poznały nazwy kolejnych przypadków, ich pytania oraz akronimiczne zdanie ułatwiające zapamiętanie kolejności (więcej na ten temat przeczytacie <tu>). Dziś przyszedł czas na utrwalanie zdobytych wcześniej informacji 😉

Przypadki kapusty 😉

Zajęcia rozpoczęliśmy od “rozbierania kapusty”. Dzieci siadły w kręgu (dobrze, że nie przestawiliśmy ławek i krzeseł po wcześniejszym zebraniu z rodzicami) i kolejno zdejmowały z papierowej kulki kartki/liście, na których zapisane były nazwy przypadków lub pytania (w kolejności losowej). Zadaniem młodych ludzi było podanie nazwy przypadka, do którego pytanie otrzymały, albo pytań do nazwy (mam nadzieję, że choć opis jest nieco skomplikowany, zrozumiecie prostą w gruncie rzeczy ideę). Nawet jeśli któryś z uczniów nie potrafił udzielić poprawnej odpowiedzi, reszta pomagała.

deklinacja rzeczownika

Rundka

Kiedy wszystkie kapuściane liście zostały rozwinięte, przeszliśmy do typowej “rundki”. Dzieci podawały sobie z rąk do rąk kolorową kostkę, wymieniając nazwę kolejnego przypadka i jego pytania. Jeśli ktoś nie wiedział, jaki przypadek powinien wymienić, wstawał i stał, aż do kolejnej rundy, w której “wykupywał się” udzielając prawidłowej odpowiedzi (zwykle nie trafiał na ten sam przypadek, ponieważ uczestnicy zabawy w międzyczasie zamieniali się miejscami).

Story Cubes

Przypomniawszy kilkukrotnie właściwą kolejność przypadków, przeszliśmy do działań zeszytowych. Dla podpowiedzi zamieściliśmy na tablicy wszystkie nazwy i pytania przypadków, a następnie rozpoczęliśmy pisemną odmianę. Prawdopodobnie, gdybym poprosiła o zapisanie w zeszycie narzuconych przykładów, spotkałabym się z niezadowoleniem. By wyeliminować ten niekorzystny czynnik, pozwoliłam, by uczniowie sami wybierali sobie rzeczowniki, rzucając kostaki story cubes (na zajęci zabrałam trzy różne zestawy, więc było w czym wybierać). Przyniosło to o tyle znakomity efekt, że najszybsi zdołali odmienić dwanaście rzeczowników, bez mrugnięcia okiem.
przypadki kapusty

Pozostało mi tylko zebrać zeszyty i pooglądać wytwory pracy moich potwornie fajnych uczniów. Mam nadzieję, że po takim  treningu deklinacja nie ma przed nimi żadnych tajemnic ?

PS Gdybyście nie znali metody “kapusty”, więcej na jej temat przeczytacie <tu>.

asia krzemińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.