Cząstek i latający talerz, czyli rzecz o częściach mowy

latający talerz

W trakcie lekcji otwartej, przeprowadzonej z moimi czwartakami w obecności ich rodziców (przeczytacie o niej <tu>), okazało się, że nie wszystkie radzą sobie z rozpoznawaniem części mowy. Aby jak najszybciej zmienić ten stan rzeczy, zabrałam je dziś w kosmiczna podróż z Cząstkiem Stefanem.

Na początku roku szkolnego okazało się, że mam pod opieką Potwornie Fajną Klasę. Postanowiłam pójść tym tropem i przygotowywać materiały zgodnie z hasłem przewodnim. Dzieci są zadowolone, że rysuję specjalnie dla nich, a i mnie sprawia to ogromną przyjemność.

Latający talerz? Wszystko możliwe 😉

Nie inaczej stało się tym razem. Zaopatrzyłam się w okrągłą wklejkę (jej projekt znajdziecie <tu>), pośrodku której narysowałam sympatycznego koleżkę i wyruszyłam na zajęcia. Zarówno kształt jak i odginane skrzydełka powodują, że całość przywodzi na myśl latający talerz. Pojazd ten wyposażony został w silniki o nazwach odpowiednich dla części mowy, które dzieci powinny znać.

Zadanie przygotowane dla uczniów polegało na tym, że najpierw podpisywali “silniki” (umieszczając na nich odpowiednio napisy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik, przysłówek). Kolejnym krokiem było zapisanie po wewnętrznej stronie skrzydełka pytań, na które każdy z wyrazów odpowiada. Ostatnia faza to zapisywanie przywołanych na zajęciach przykładów zostały umieszczone pod “silnikami” i są dostępne po otworzeniu skrzydełek).

cząstek i latający talerz

Słowa w walizkach

Na tym jednak nie poprzestaliśmy. Ponieważ jesteśmy w trakcie omawiania “Akademii Pana Kleksa”, poprosiłam by dzieci spakowały kosmitkowi do walizek odpowiednie słowa. Stefan zabierze je na swoją planetę i pokaże innym członkom plemienia ? Przy okazji okazało się, że praca z lekturą nie wyklucza ćwiczeń językowych (mam wrażenie, że to wciąż rzadko praktykowany proceder).

Na zakończenie, po tym jak dzieciaki narysowały podium i wpisały na nim zdobyte na zajęciach umiejętności, przyszedł czas na kolorowanie i inne zabiegi, dzięki którym nasze ok zeszyty są zupełnie wyjątkowe.

asia krzemińska

3 thoughts on “Cząstek i latający talerz, czyli rzecz o częściach mowy

    1. Latający talerz to wklejka. Pracowaliśmy z nią tak, jak opisałam wyżej 🙂 Na każdym skrzydełku była nazwa części mowy, po drugiej stronie jej pytania, a pod skrzydełkiem (na kartce): przykłady wyrazów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.