Poezja do sześcianu- niebanalna analiza i interpretacja

kostki poetyckie

Interpretowanie tekstów poetyckich może sprawiać kłopoty. Szczególnie jeśli jest się niedoświadczonym, nastoletnim odbiorcą. Warto podejść wtedy do zagadnienia niestandardowo. Efekty pracy mogą przekroczyć wszelkie wyobrażenia.


Jeśli miałabym wskazać, za co najbardziej lubię Młodą Polskę, to wskazałabym na poezję tatrzańską. Na przekór dekadentyzmowi, czarnym scenariuszom i pesymizmowi, tchnie z niej powiew świeżości. I te kolory, ulotność chwili, gra światła. Nic, tylko siąść i wzdychać.
Moje zachwyty niestety nijak mają się do gustów czytelniczych uczniów (ok, rozumiem i szanuję, mamy prawo do wolnego wyboru). Postanowiłam jednak, że tak łatwo się nie poddam i przekonam młodych ludzi, że wgryzanie się w te wszystkie metafory i synestezje może być przyjemne. Że wyobraźnia tylko czeka na “paliwko” w postaci poetyckich środków językowych.
kostki poetyckie
Przystępując do zadania, wydrukowałam schemat sześciennej kostki (znajdziecie go <tu>). Dla każdego ucznia, jedna sztuka. Następnie przeczytaliśmy na głos tekst wiersza “Melodia mgieł nocnych” Tetmajera. Wspólnie omówiliśmy pokrótce, czego należy w nim szukać. I przeszliśmy do dzieła.
W tle pobrzękiwała tematyczna muzyka. A młodzież, korzystając z kredek, ołówków, ścinków kolorowych gazet komponowała obrazy kojarzące się z tekstem. Jedna ścianka kostki, jeden obraz. W ten sposób powstały całkiem nowe Kości Opowieści. Tym razem bardzo wyjątkowe, bo opowiadające o konkretnym tekście (odwrócone story cubes).
W rezultacie otrzymałam komplet kolorowych, indywidualnie zaprojektowanych sześcianów. Najważniejsze jest jednak to, że twórcy potrafili uzasadnić, dlaczego w taki, a nie inny sposób wygląda ich praca. Oraz to, że przy okazji przekonaliśmy się, iż każdy ma prawo do własnej interpretacji. A żadna z nich nie jest błędna. Przekłady intersemiotyczne górą!

10 thoughts on “Poezja do sześcianu- niebanalna analiza i interpretacja

  1. Genialne. Uwielbiałam interpretować teksty na języku polskim a z takimi kostkami to dopiero byłaby przyjemność! Warte zapamiętania. Można je także wykorzystać w ramach domowych zabaw 🙂

  2. Super! Pamiętam analizy wierszy w liceum i to, że ta analiza była podana przez nauczyciela – nike można było zrozumieć inaczej… A to "co poeta miał na myśli" mnie rozwala… Czemu każdy nie może odebrać tego na swój sposób? I tak czy owak – wkuwanie analizy wierszy do odpytywania było gehenną… procentowało to niską oceną i totalnym zniechęceniem do poezji… A przecież można inaczej, swobodniej… 🙂

    1. Miałam ogromne szczęści: moi poloniści zachęcali do własnej interpretacji. Wszystko było w porządku, dopóty dopóki potrafiliśmy udowodnić swoje twierdzenie 🙂 I do tego samego zachęcam moich uczniów 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.